Leestek a madarak a hátsó kert udvarán és feküsznek azóta csöndben, eltakarva néhány friss hajtást. Lehet, hogy ma kimegyek őket visszaemelni.
Az Űrbe! címet viselő Székelyhidi Zsolt-kötet memoár, önvallomás, életrendezés, létreflexió, elmélkedés, utópiák, szürreális képek egymásra kopírozott tárlata három felvonásban, amely egyszerre egy rendhagyó regény, egy napló és versekbe oltott tárca. De nem olyan bonyolult, mint ahogy a fenti felsorolásból tűnik.
Benn
Hosszabb lélegzetvételű munkákat tartalmaz, melyek elsősorban előadásra, felkérésre készültek. Ilyen sorozat például a Szabó+ vagy a Miskolci Nemzetközi Operafesztiválhoz szorosan kapcsolódó Légyott-kötetekbe írt szövegek.
Fenn
A második fejezet szól tulajdonképpen az űrről, a szerző több szinten is elszakad(na) a Föld vonzásától, „kilőné magát a világűrbe”. Az űrben kedvét lelő, önmegvalósító szerző magával viszi szerelmét is, együtt fedezik fel a Naprendszert és természetesen időről időre visszatérnek, hogy földi szokásaikat gyakorolják, barátaikkal találkozzanak, netán koccintsanak egy jó itallal. A második fejezet egyre rövidebb szövegeket, néhol akár csak tételmondatokat tartalmaz, egyben előrevetíti a harmadik rész naplószerűségét.
Lenn
Ez a fejezet a kötet leghosszabb része, ugyanakkor a legrövidebb szövegek gyűjtőhelye is. Székelyhidi a 2010. és 2012. közt működő Vakszöveg blog „bejegyzéseiből” és a Spanyolnáthában futó SPN Blogból is válogatott. A Vakszöveg néhány naponta frissülő, rövid szövegekből és a hozzájuk tartozó fotókból állt, amit Zolkó készített.
Az Űrbe! szövegei a magyar avantgárd hagyományaiból kiindulva (többek közt Papp Tibor, Ladik Katalin, Szkárosi Endre) könnyed, filozofikus nyelven íródtak, helyenként vicces, máshol komor, ám semmiképp pesszimista mondanivalóval.
Fotóillusztrációk: Zolkó
Ha Székelyhidi Zsolt könyvének füle volna, befelé hallgatózna, önmaga csöndjét figyelné, a csöndben ülő sötétséget. Ahol a szöveg beleoldódik a feketeségbe, és kitölti a teret.
De miféle tér ez? Rituális időperformanszok, mumus- és ritmusistenek, istenizátorok és gravitátorok tere, egy szövegköltő világálmodás-tere, mely végtelen időutazás is egyszersmind. A szövegköltő ujjai a szavak ritmikus energia-kötegében matatnak, az idő hasadékait fürkészik, hogyan lehetne átjutni rajtuk az időanarchiába vagy az üres, fekete űrbe, ahol a téridő kontinuum kifeslik, és ahol tele van holddal a holdi ember, ruhája meg a füle is. Önnön szövegpurgatóriumában perzselődik a szerző, és zuhan, emelkedik talpig madárban, esernyőszárnyait kitárva – mert a versnovellákban a mennyei résből eső csorog. A mulandóságtól való félelem harminc éve fosztja, tépdesi Székelyhidi újra és újra kinövő szárnytollait.
Ebben a szövegvers-könyvben, amit most az olvasó a kezében tart, három világ lenyomata préselődik egymásra: a Benn, a Fenn és a Lenn világáé.
A szerző szerint a Benn világában legvacogtatóbb az a félelem, hogy kifutunk az időből, és nem fogjuk tudni nemzeti nyelvünkből lopott szószörnyetegekkel kitölteni a szabad-ötletek Vakszöveg blogját.
A Fenn világában szavakból építünk űrhajót, amely budiból tákolt gondolat, büdös vagy illatos – attól függ, hogy fentről vagy lentről szagoljuk – a lényeg az, hogy mégis belülről, fulladás-mélyből kell levegőt vennünk, mert belepett bennünket az időutazás szmogja.
A Lenn világában ott találjuk Vass Tibort, akit a szerző meg-, ki- és beismerni szeretne, valamint a bringázó, kocsmalócán heverő és söröző, körtepálinkázó, csajozó József Attilát, Erdély Miklóst és a Spanyolnátha Miskolc és Budapest között ingázó csapatát. A Lenn világában halljuk az utolsó vonat csattogását a síneken, az űrből megérkezik a büfékocsi, ahova JA-n kívül bepréseli magát Zsírsátán, a pultoslány, Jega Jade, Philip Glass, a fészbuk, a jutyúb, a magyar metál, SoundZcapa, a Sepoq zenekar, a szerelem, a tudás, valamint Dante, az öregedés és a szócsonkítások vakmerő istene.
Lássa és hallja, kinek van füle hozzá.
„– És mondja, mi a legrosszabb lehetőség?
– Az, hogy a holttest magához tér.”
C.H.U.D. II – Bud the Chud (1989). Rendezte: David Irving
***
Halott ötleteim vannak. Megvalósulatlan, félkész szörnyetegek kergetnek büdös lehelettel, élesen metsző, hideg fogakkal. Már amelyiknek van foga, szája, arca. A gondolatfoszlány-szellemek, azok éteri átkokkal kólintanak kobakon, az elfeszegetett szavak meg tűrohamot indítanak a dühödtre dagadt nyelv ellen, amit zárnék a fulladásmélyre, levegőtlen kamrába, de megtalálják akkor is, ott is, és szúrják lefelé, döfik. Tűk résnyire a határtól. Tűkör a multinyelv körül. Nagy levegő, kényszerű tüdőszél.
Mit akartam mondani? Rohadt régi dolgok! Esztelen rohanás, nincs idő kifejteni semmit. Halnak, amiknek meg kell. Tűkön ülve öregszem egyedül meg.
Mások vetik az időt, ahogy ágyneműt szoktak. Jegyeznek. Jelmasnit kötnek vagy bogot, zsebkendőcsomót, kákagubancot. Én simán felejtek. Emlékezetkiesés a kilencedikről. Zuhanás a könyvespolcról. Ki kell jegyzetelnem a könyveket.
A felejtés ellengravitációs gesztus.
Nem lehetséges kizsigerelni az időt, könyveket olvasni a két dimenzió miatt csak felületesen lehet. Jegyzetek készülnek a fejemben, de lezuhan minden a tudat alá. Minden csak átfut, nem marad. Feledkezem, ez valójában a tudat alá zuhanás szinonímája. Miért vagyok képtelen magam hipnotizálni? Az idő megy, elvileg bölcsebb vagyok, de nem jut eszembe. Csak az érzés, hogy tudtam.
A bennem meglévő információk nagy többsége elérhetetlen, de, ha volt átfutás, szinte biztos, volt feledkezés is.
Ez lehet a bölcsesség is.
Egy hidraulikus prés a tudat, tölcsér fonémaszűk végcsővel. Alul meg az összes elhangzott szódarab, összenyomva, rázva, nem keverve. Alulinformált vagyok. Alulkevert. Magam alatt informált aggyal keringek körbe spirálisan, spirituálisan, egy senkisetudjamilyen középpont körül.
Nem kell ragoznom, milyen keveset tudunk a szavakról. A jelentésükről, a jelenségről magáról – jelentőségéről, ahogy és amiket kimondunk vagy elhallgatunk. Az első farkas, aki vér, az első ember, aki szavalni tud. Vajon a vers volt előbb vagy a szavalóverseny? Én értem-e meg előbb vagy a verseim? Ki érti ezt?
Egy hidraulikus versprés a tudatom. Néma, szűk járatok az agyamban, alatta a szájpadlás, azalatt a nyelv fogakkal. Lehet bölcsességfog is. Van átjárás a szavak és a gondolatok közt. Az engem elhagyott szavak a tieitekké lesznek.
A kimondott szavakból űrhajók épülnek. Azokban utazunk egymás felé.
„Most felsugározzuk az űrhajónkra.”
Csillagkapu: Univerzum (2009). Rendezte: Robert C. Cooper, Brad Wright
***
Száz százalékos űrhajócsend vesz körül. Ez a csend nem nyomasztó, nem éktelen. Ez a csend kiszakadt a Földből, egyfajta végtelen. Versbe való ez a hangtalanság, szavakkal fogható, félrevont képekben, elcsitult mondatvégekben tetten érhető.
Elvágyódsz, azt értem, holott nincs konkrét eleged, nem állsz némán a tetthelyeken, a szemeddel fotózva, fülelve, fejingva, hogy ez a vér már elfolyt, ez a vonal egyenetlen, nincs mit tenni az elhullással, meg ami volt, elvarrt szál virág. Az elvágyódásod elvi, és pont emiatt nagyon távolra szóló. Nem országok közti utazás, baráti társaságok cseréje, közegek távolítása. Erős kiszakadás.
Erre tenni fel az életet kész öngyilok, mondod és nem rakod fel magad egy lapra, a kezed nem nyújtod előre-hátra, hogy észrevegyenek. Csendben mész majd, amikor úgy látod, a menésnek eljött az ideje. Egyelőre beszélsz róla, és neked ez, most épp elég.
Megírtad azt a fekete könyvet, amiben nem veszed magad olyan komolyan. Az űrről és rólad szól, meg a szép nőről, akit, ha kérdeznél, menne, veled lenne. Szállnátok együtt, hogy bírd a bazi kvantummechanikát. Jól tudod, fenn nem terjed a hang, mert nincs molekula annyi a térben, szótlanul beszéltek és ha nevettek egymás háta mögött, azt a másik nem látja. Vagy érzi, érzékeli valahogy, és akkor az bizonyíték a kvantum-elektrodinamikára, a kölcsönhatásra, a két energiátok közöttire. Részecskék adott térben, sűrű, két emberobjektum, akik bolygón innen összekerültek.
A könyvobjektben egy hatalmas, hosszú vers. Prózai, mert az csendesebb, folyó abban a szöveg. A prózában írott vers jól rejthet el érzelmeket. Nem ütköznek ki állandóan a földi rímek?, kérded, meg nincs akkora tétje, hogy a folyót molekuláig megértsd. Hagyod magad benne, együtt lecsorogni, visznek a mondatok, gerendatutaj, vagy épp, hangulatában: űrhajó a fényben felfelé.
Vagy lefelé, vissza, ha úgy tetszik, az elvágyódás végetér egyszer. Jó fenn, jó. Virágzó kapcsolatod nem sínylette meg, sőt, szorosabbra kötődött. Előnye volt a zártságnak, jól jöttetek ki az űrből. Ez is benne van, a könyvben ott, a vége felé. Hogy kell időről időre igencsak elszakadni. Engedni a vágyakat szét, fújatni széllel, fúvatni még! S aztán rendben megérkezni. Csendben, persze.
Száz százalékosra kell megírni azt a fekete könyvet, hogy más ne tévesszen el. Ha érti a könyved, tudni fogja, hol jársz. Legyenek benne a közlekedő tények, és egyben gépcsavar, forgatás, hogy érdekesebben üljön, maradjon a gondolatban, átlátható.
„Hisz ez a mező valósággal illatos. Ez a bárányfelhős ég meg
valósággal szórja széjjel a szikrázó napsugarakat.”
Thorma János Szinyei Merse Pál Majális című képéről
***
Sínjein meg se áll, ahogy fut a kocsi, a vasfuga kirozsdáll ugyan a hézagok közül, reszel, de megy az, halad rajta, ami. Kanyarban széjjelszikrázik kicsit, nem vészesen siklik a fém a fémen, szórja a virágos mezőkre a nehéz ércillatot. Ott fekszünk az egyik felhő alatt, a vágányok mellett is tavasz, mellettünk a kuvasz csak azért ugat, hogy nagyobb friss levegőt harapjon. Megy a vonat. A sercegés a sínkanyarban jól szól, és hangosabbra veszi a madarakat.
„Kezdetben féltem a sötétben, de már csak utálom, unom.”
Berka Attila: A csodaizé
***
Ez nem én vagyok. Csak doboz a szekrényben, amit a háború elől menekítenek. A világ háborúban, a világ is csak egy doboz, amit az istenek elől menekítenek. Az isten is csak egy világ, amit a sötétség elől menekítettek. A szekrény is csak egy doboz. Isten világít a sötétben, könnyű lesz megtalálnotok!
JA-val fekszünk a síneken, várjuk, hogy jöjjön a vonat, nevetünk. Barátok vagyunk, régóta, mióta az eszemet tudom, a régi nóta, ez a veszélyérzet, a közös idő, a mindig halott nyár, a fehérre őszült messzi tél, ez minden, a sínek párhuzama. Ahol fekszünk, kétoldalt erdő, elöl-hátul levegő, kinevetjük magunkat a nagy szélben, JA ebbe a nevetésbe komorodik bele. Valami zúgás hallatszik, valaki bütykölt az idővel, babra munka, balra erdő, jobbra érdemes hézagok a térben, a fent és a lent idejét múlta, a múlt jövővé érled. Egyszerre pattanunk lábra, kétfelé indulunk. Közénk sodródik a gyorsvonat és kürtöl, belekerget minket a fasorba, a fához szorít-taszít, forró szelet rúg a robogás. Küzdök a sírással, lassan serken. JA-t nem látom, amikor vége, a fasorban sincs.
Az Űrbe! című vizuális színházi-irodalmi performansz egyben a 2009-ben alakult Harmadik Hang Háza búcsúperformansza volt. A mű alapötlete a társulatot vezető Bársony Júliáé volt, aki a HHH alkotóival közösen dolgozta ki az előadást az SPN Krú (Berka Attila és Székelyhidi Zsolt) szövegátirata alapján. Így született meg ez a minden szempontból rendhagyó, vizuális színházi-irodalmi est.
A színhely egy semleges, fehér tér sarkok és ajtók, ablakok nélkül. A szereplők fehér ruhában játszanak, a kontraszt nélküli térben a megvilágítás és a háttérvetítések különleges lehetőséget adnak egy-egy szereplő fel- és eltűnésére. A minimalista díszletbe különböző tárgyak „érkeznek” felülről, oldalról. Hétköznapi háztartási gépek, például porszívó, kávéfőző, hajszárító válnak zenei vagy kommunikációs eszközökké, illetve az enteriőr részévé.
A 3D-vetítéseket mobil vásznak és a szoba fehér falai mozgásba hozzák, egyfajta futurisztikus, álvirtuális teret létrehozva.
A zene és az effektek erősítik a multifunkciós tér benyomását, a megszokott háttérzajok (tévé, porszívó, mosógép stb.) és az űr dallamtalan, monoton ritmusa váltakozik éteri dallamokkal, zongora- és szintetizátorszólókkal.
A Székelyhidi szövegeire épülő előadás a számítógépek, internet, virtualitás világába született, benne otthonosan mozgó fiatal generációk énképét kívánja szembesíteni a tradicionális, örökérvényű értékrenddel, a hagyományos kommunikációt a virtuálissal.
Közreműködik: Barbély Virág • Rendezte: Berka Attila
2023-ban ünnepelte 50. születésnapját Székelyhidi Zsolt. Ez a videó részlet a Nyitott Műhelyben elhangzott beszélgetésből.
A Naprendszer bejárásának egyszerűbb módja is akad, mint az űrutazás, nem kell mást tenni, mint kézbe venni Székelyhidi Zsolt Űrbe! című kötetét. „A gyakori szex a Vénuszon életveszélyes.”
Űrbe! című kötet igazi celeb: blogként kezdte, könyvként folytatta, majd megélt egy internetes kiadást is, de performansz is készült belőle, miközben már tervezik a hangjáték verzióját.
Űrhajóvá változó illemhely, Zsírsátánnal és József Attilával kiegészülő írószemélyiség. Csöppet sem avantgárd. Székelyhidi Zsolt Űrbe! című kötete a szerethető ellentmondások gyűjteménye.
Két ambíció birkózza itt magát két szék között a pad alá. Az egyik emlékművet kíván állítani egy fiatalember életének, aki hagyománytisztelő módon veszik el újra és újra az alkohol…
Közel 300 oldal, vers(?)kispróza(?)kötetnek meglehetősen vaskos, aztán rájövök, ez album, térkép vizuális alkotásokkal, képversekkel, fotókkal. Zolkó fotói „behívnak”…
Székelyhidi Zsolt ŰRBE! című könyvének reprint kiadására a szerző századik születésnapján, a minap került sor, melyre nagy örömmel és sűrű nosztalgiával indultam.